جزئیاتی از پخشِ سریال تاریخی «مستوران»/ تصویری از یک گریم متفاوت
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۸۴۲
عطا پناهی تهیهکننده «مستوران» درباره زمانِ پخش این سریال تاریخی میگوید: پستولید همزمان با تولید پیش میرود اما زمان و شبکه پخشکننده به توافقِ صدا و سیما و سازمان اوج برمیگردد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "مستوران" نام سریال تاریخی است که به روزهای پایانی فیلمبرداری رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"مستوران" دست روی موضوعاتی گذاشته که جزو دغدغههای بسیاری از اساتید حوزه ادب و فرهنگ است. قصههای کهن ایرانی را در بسترِ تاریخی روایت میکند که در 26 قسمت تولید میشود.
رابعه اسکویی بازیگر این سریال تلویزیونی در صفحه مجازیاش، تصویری از گریمِ متفاوت خودش منتشر کرده و توضیح آن اعلام کرده که این سریال تاریخی از شبکه یک پخش خواهد شد.
عکسی از گریمِ متفاوت رابعه اسکویی
خبرنگار تسنیم در پیگیریِ زمان پخش و جزئیات دیگر این سریال به سراغ عطا پناهی تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی رفت. او به این نکته اشاره کرد که هنوز زمان و شبکه پخشکننده این سریال مشخص نیست. دو هفته از تصویربرداری باقیمانده و همزمان با پستولید، کار پیش میرود.
پناهی خاطرنشان کرد: زمان و شبکه پخشکننده «مستوران» به توافق صدا و سیما و سازمان اوج برمیگردد. الان پستولید منظم با تولید پیش میرود و در هفتههای آتی پستولید هم به پایان خواهد رسید.
وی افزود: «مستوران» تاریخ انقضاء ندارد و واقعاً در هر موقعیتی قابل دیده شدن است.
البته پیش از این پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میداد «مستوران» احتمالاً جزو مجموعههای شبکه یک سیما باشد. از حیثِ اینکه، مجموعه تاریخی «سازمان اوج» در قالبِ الف ویژه رسانه ملّی تعریف میشود و معمولاً اینگونه سریالها معمولاً از شبکه یک سیما روی آنتن رفت است.
وجه تمایزِ "مستوران" نسبت به کارهای تاریخی این چند سال اخیر حداقل بعد از "نردبام آسمان" محمدحسین لطیفی، پرداختن به موضوع ایران کهن است که کمتر به آن پرداخته میشود. فضایِ دکورهای سریال در شهرک نور و لوکیشنهای دیگر خصوصاً چهاردانگه دکور و فضای کاملاً ایرانی است.
در این سریال بیش از 200 بازیگر اصلی، فرعی و هنرور فعالیت دارند. در میانِ بازیگران اصلی، شاید نقشِ بیژن بنفشهخواه متفاوتتر از دیگر بازیگران این مجموعه باشد که در این چند سال، بیشتر او را در نقشها و کاراکترهای کاملاً کمدی و طنز دیدهایم. او در این سریال با چهره و نقشِ متفاوتی حضور دارد. حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه، علی دهکردی، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفیپور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی و جواد انصافی از جمله بازیگرانیاند که مقابل دوربین «مستوران» قرار گرفتهاند.
عطا پناهی همچنین از ادامه ساخت این سریال خبر داد که هنوز زمانِشروع تصویربرداریاش مشخص نیست و احتمالاً به تناسب داستان، بازیگرها کم و زیاد میشوند.
گفتنی است که کارگردانی 7 قسمت اول این سریال تاریخی را سیدجمال سیدحاتمی برعهده داشت و در ادامه کار به مسعود آبپرور واگذار شد.
این سریال محصول سازمان هنری رسانهای اوج و تولید شده در استودیو بادبان است که فصل نخست آن در 26 قسمت و با نگاهی به داستانهای کهن ایرانی، به زودی روی آنتن تلویزیون خواهد رفت.
ساخت 3 سریال تلویزیونی با موضوع فرماندهان شهید ارتشلطمهای که به «زیرخاکی» خورد/ ماجرای کیفیتِ ضعیفِ صدا و تصویرِ تلویزیون چیست؟خاطرهبازی با سریالهای ماه رمضانی/ سریالسازها در 20 سال اخیر به چه چیزهایی توجه میکردند؟انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: اوج رسانه ملی سریال اوج رسانه ملی سریال سریال تاریخی عطا پناهی پس تولید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خط رو خط مسائل اجتماعی
تهیهکننده این اثر نمایشی سعید کمانی است که پیش از این سابقه مجموعههایی مثل همهگیری و سفر در خانه را در کارنامه خود داشته است. پریناز آل آقا، کارگردان فصل اول و محمدرضا خسروی، کارگردان فصل دوم این مجموعه است. کمانی در گفتوگوی خود با جامجم از دغدغههای تولید این اثر نمایشی گفته است.تهیهکننده سریال خط رو خط در خصوص دغدغهای که برای تولید این اثر داشته، به جامجم میگوید: دغدغه من این بود که کار طنز تولید کنم. دو سه سال بود که درگیر دو سریال کرونایی بودم و در اتفاق کرونا، چند نفر از دوستان و مادرم را از دست دادم. اینها باعث شد برگردم به همان چیزی که تا حدودی به آن علاقه دارم و آن را بهتر میفهمم. دوست دارم جامعه هم مثل خودم حالش خوب شود و بعد از اتفاقاتی که در بیماری وحشتناک کرونا افتاد، فکرم این بود که بتوانیم با کارهای طنز جلو برویم و این کار را ساختم. در اینگونه کارها تخصصی نداشتم و اولش خیلی اذیت شدم. مخصوصا در بحث دکور خیلی نگران بودیم دکوری که میزنیم تک لوکیشن است و اصلا توان این موضوع را دارد یا نه. خیلی رویش فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها دکوری که بتوانیم بزنیم یک آرایشگاه مردانه است که این فضا را به ما میدهد که هر آدمی اعم از پزشک، کارگر و ... واردش میشود. دلیل انتخاب این لوکیشن، عام بودن فضای آرایشگاههاست که میتوان قصههای زیادی را در بستر آن روایت کرد. در عین حال موضوعات اجتماعی، موضوعاتی هستند که دغدغه همه است. همه ما در آپارتمان مشکلات زیادی داریم و هیچکس نمیتواند بگوید که مثلا در یک آپارتمان ۲۰ واحدی که هستیم همه به موقع شارژشان را میدهند، آشغالشان را مرتب دم در میگذارند و رعایت همسایه را میکنند؟ همه ما این مشکلات را داریم و در سریال خط رو خط تلاش کردم به محل کار و ازدواج و موانع ازدواج بپردازیم. نمیخواستیم نقد کنیم و در واقع بیشتر خودمان را نقد میکنیم.
بیان مسائل اجتماعی با زبان طنز
وی در ادامه به ترکیب طنز با مباحث آموزشی اشاره کرده و تاکید میکند: تلاش کردیم موضوعات آموزشی را به صورت طنز بیان کنیم. مثلا یکفرد دروغگو و کثیف را به چالش میکشیم. هر موضوعی که به ما بهعنوان یک انسان ربط دارد، مثل پوشش، لباس، تمیزی، آداب معاشرت و...که موضوعات زیادی است و جذابیت هم دارد در این سریال بیان کردیم اما باید به این نکته توجه کرد که در تولید چنین محتوایی برای رسانه تلویزیون، باید صبر داشته باشد تا این برنامهها جای خود را باز کرده و مخاطب جذب کنند. کمانی در اشاره به موضوعات مطرح شده در این برنامه اشاره کرده ومیگوید:مسائلی همچون حمل و نقل، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، موانع ازدواج و...در برنامه مطرح شده است. در واقع نزدیک به صد موضوع داریم. فصل اول ۲۰ قسمت بود. در فصل دوم آقای محمدرضا خسروی، کارگردانی را دست گرفتهاند که تجربه کار کارگردانی دارند و کار کوتاه ساختند. تلاش کردیم بستری ایجاد کنیم تا کارگردانان کار اولی بیایند و در آینده در سازمان کارگردان شوند. وی در پاسخ به اینکه چنین فرصتی به کارگردانهای جدید با ریسک همراه است، بیان میکند: بهنظرم در صورتی این کار با ریسک همراه است که هر دو گزینه تهیهکننده و کارگردان ضعیف باشند اما در این کار، کارگردان ما در موضوع طنز باسواد است و نزدیک به ۳۵ سال سابقه کار طنز و اینگونه کارها را دارد. بهنظرم کارگردانی که طنز را میفهمد و از این دست کارها ساخته، میتواند کمککننده باشد. اگر تهیهکننده و کارگردان شناخت و تجربهای نداشته باشند قطعا کار درنمیآید. بهطور کلی معتقدم که بهتر است تلویزیون به جای استفاده از سلبریتی، بازیگر پرورش دهد و باید به سمت آنهایی برویم که توانمندی این کار را دارند.
تلاش ۴ گروه نویسنده
کمانی درباره تفاوت کارگردانی فصل اول و دوم و حضور کارگردانی مثل خسروی که تجربه بازیگری و کارگردانی را دارد، اینطور توضیح میدهد: بهنظرم دو تجربه متفاوت بود. کارگردانی یک خانم، به یک شکل دیگر است چون به ظرافتها دقت دارند. در فصل دوم هم آقای خسروی با توجه به این که بازیگر توانایی بودند و سالیان دراز کار کردند و در کارهای خیلی بزرگ حضور داشتند، یکفرد پرورشیافته هستند که در عین حال ارتباطشان با بازیگران خوب بود و کار شکل گرفت. کمانی با اشاره به چهار گروه نویسندهای که در این سریال حضور دارند، در خصوص بازخورد مخاطبان به این مجموعه هم تصریح میکند: ابتدا زمانی که خودم این کار را روی آنتن دیدم این ترس را داشتم که با توجه به تکلوکیشن بودن، مخاطب چه ارتباطی با آن برقرار میکند. در واقع ۴۰دقیقه نمایش در تکلوکیشن سخت است. وقتی بهعنوان یک منتقد به آن نگاه کردم حس خوبی به من دست داد و خوشحال شدم که شاید نمرهام زیر ۵۰ نشده باشد. در حال حاضر فصل اول روی آنتن رفته و ما در حال تولید فصل دوم هستیم. فصل اول در ۲۰ قسمت ۴۰ تا ۴۵ دقیقهای روی آنتن میرود.